Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Osoba taka może jednak pełnić jedynie rolę obserwatora, bowiem zgodnie z art. 130 § 1 pkt 6 OrdPU podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu. Oznacza to, że nie wolno jej w żaden sposób wpływać na czynności organu II instancji.
W toku rozprawy stronie służy prawo składania wyjaśnień, żądań, propozy- 340h ej i i zarzutów oraz przedstawiania dowodów na ich poparcie. Osobnym uprawnieniem strony jest też możliwość wypowiadania się co do wyników postępowania dowodowego.
Przepisy normujące policję sesyjną przewidują możliwość uchylania pyta- 340i nia zadawanego uczestnikom rozprawy, jeżeli nie ma ono znaczenia dla sprawy. Na żądanie strony w protokole rozprawy, który zgodnie z art. 172 § 2 pkt 5 OrdPU sporządzany jest obligatoryjnie, należy zamieścić treść uchylonego pytania. Sprawności prowadzenia rozprawy służyć ma też przepis art. 262 § 3 pkt 2 OrdPU, zgodnie z którym uczestników rozprawy, którzy poprzez swoje niewłaściwe zachowanie utrudniają jej przeprowadzenie można ukarać karą porządkową.
Ze względu na wprowadzenie rozprawy do postępowania odwoławczego 340j zamiast pierwszoinstancyjnego, oraz na liczne luki w regulacji należy podzielić krytyczną ocenę unormowań odnoszących się do rozprawy w postępowaniu podatkowym1.
§ 52. Zawieszenie postępowania
Istotą zawieszenia postępowania jest czasowe przerwanie czynności proce- 341 sowych, po którym to samo postępowanie toczy się dalej. Ta instytucja prawa procesowego jest znana wszystkim procedurom zarówno sądowym, jak i administracyjnym. Rozwiązania prawne zastosowane w KPA zostały już opisane
1D. Strzelec, Rozprawa jako sposób wyjaśnienia okoliczności sprawy w podatkowym postępowaniu odwoławczym, MoPod 2007, Nr 2, s. 26 i nast.
Nb. 340/-341
300 Rozdział XIV. Postępowanie podatkowe
w niniejszym opracowaniu (por. Nb. 131-138), obecnie zajmiemy się jedynie specyfiką zawieszenia postępowania podatkowego.
Należy zwrócić uwagę, że zastosowany w Ordynacji sposób rozwiązania zagadnień związanych z zawieszeniem odbiega od obowiązującej do niedawna w postępowaniu podatkowym regulacji Działu III KPA. Poprzednio obowiązujące przepisy przewidywały zawieszenie postępowania w wypadku, gdy jego przedmiotem było ustalenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku jedynie w wypadku zaistnienia zagadnienia wstępnego (art. 166 KPA). W pozostałych wypadkach zastosowanie miała pełna regulacja KPA zawarta wart. 97-103.
342 Rozwiązanie zastosowane w Ordynacji przewiduje 6 przesłanek obligatoryjnego zawieszenia postępowania, które następuje z urzędu i to niezależnie od przedmiotu postępowania, oraz jeden wypadek fakultatywnego zawieszenia dokonywanego na wniosek strony.
Z przepisu art. 201 § 1 OrdPU wynikają obligatoryjne przesłanki zawieszenia postępowania:
1) w razie śmierci strony, jeżeli postępowanie nie podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowe,
2) gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji jest uzależnione od rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd,
3) w razie śmierci przedstawiciela ustawowego strony,
4) w razie utraty przez stronę lub jej ustawowego przedstawiciela zdolności do czynności prawnych,
5) w sprawie dotyczącej odpowiedzialności osoby trzeciej,^
6) w razie wystąpienia, na podstawie ratyfikowanych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, do organów innego państwa o udzielenie informacji niezbędnych do ustalenia lub określenia wysokości zobowiązania podatkowego.
W postępowaniu przed organami celnymi w sprawach dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego z tytułu importu towarów organ może też zawiesić postępowanie, gdy w jego toku wystąpił o pomoc prawną do organu celnego obcego państwa lub innego uprawnionego podmiotu obcego państwa (art. 204a OrdPU w zw. z art. 87 Prawa celnego).
343 Zawieszenie postępowania następuje w drodze zaskarżalnego postanowienia. Postanowienie w sprawie zawieszenia organ podatkowy doręcza stronie lub jej spadkobiercom.
Ponieważ —jak powiedziano - istotą zawieszenia jest jedynie czasowe przerwanie postępowania, obowiązkiem organu jest podjęcie czynności, które
Nb. 342-343
§ 52. Zawieszenie postępowania
301