Ludzie pragnÄ czasami siÄ rozstawaÄ, Ĺźeby mĂłc tÄskniÄ, czekaÄ i cieszyÄ siÄ z powrotem.
miękko modelowane akty, należšce do arcydzieł franc. rysunku. B. oddziałał silnie na artystów swojej epoki ^(np. na J. H. Fragonarda i J. P. Norblina).
Boznańska Olga, ur. 1865 w Krakowie, zm. 1940 w Paryżu, malarka. Poczštkowo B. uczęszczała w Krakowie na kursy artystyczne przeznaczone dla kobiet. W 1886 wyjechała na studia do akademii w Monachium, następnie kontynuowała naukę w prywatnych pracowniach monachijskich, najdłużej u - zwišzanego z ruchem modernistycznym - W. Durra. W 1889 B. usamodzielniła się i założyła własnš pracownię w Monachium, skšd wyjeżdżała na dłużej do Krakowa, Berlina, Wiednia i do Francji. W końcu 1898 przeniosła się na stałe do Paryża. Wystawiała bardzo dużo, już w czasie studiów, zyskujšc uznanie krytyki. Pod koniec wieku cieszyła się opiniš jednej z najlepszych malarek Europy. Członek Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" (przez krótki okres jego prezes), prezes krakowskiego Stowarzyszenia Artystek Polskich; należała również do franc. So-ciete Nationale des Beaux-Arts5 Malarstwo B. było od poczštku indywidualne stylowo i nie podlegało znacznym ewolucjom. Dominuje w nim portret oraz nieliczne martwe natury i widoki wnętrz. B. prawie wyłšcznie posługiwała się technikš olejnš i malowała gł. na tekturze. Przejmujšc pewne elementy impresjonistycznej metody budowania obrazu plamami koloru, B. nie używała nigdy, właciwej dla tego kierunku jasnej gamy barwnej, stosowała kolory lokalne. Obrazy sš utrzymane najczęciej w ulubionych przez B. zgaszonych barwach srebrzysto-szarych i popielatych, ożywianych akcentami czerni czy intensywniejszych tonów (Dziewczynka z chryzantemami, Portret dwóch dziewczynek, Autoportret). Swoje
modele zatapiała w płytkiej przestrzeni wypełnionej rozproszonym wiatłem, uzyskujšc przez oszczędnoć rodków intensywnš ekspresję i koncentrację na psychologicznej charakterystyce modela.
H. Blum Olga Boznańska, zarys życia i twórczoci, Kraków 1964. H. Blum Olga Boznańska, Warszawa 1974. W. .łuszczak Modernizm, Warszawa 1977.
Bramante Donato (włac. Donato di Pa-succio di Antonio), ur. ok. 1444, zm. 1514, wł. architekt i malarz okresu dojrzałego renesansu. Wychował się i kształcił w Urbino, pracował w Mediolanie (dla księcia Lodovica Sforzy) i w Rzymie. W Mediolanie wzniósł transept i kopułę kocioła Santa Maria presso San Satiro oraz prezbiterium i transept kocioła Santa Maria delie Grazie. Nawišzał kontakt z Leonardem da Vinci, co miało wpływ na dalszy rozwój jego twórczoci.
D. Bramante, Tempietto, Rzym, 1502
Brancu?
Budowle B. z tzw. okresu mediolańskiego, odznaczajšce się cechami jeszcze wczesnorenesansowymi, wywarły duży wpływ na rozwój renesansowej architektury w Lombardii. W Rzymie na dziedzińcu klasztoru San Piętro in Montorio B. wzniósł wištyńkę centralnš, na planie koła, w typie antycznym, zwanš Tempietto. Zaprojektował zabudowę Wzgórza Watykańskiego, majšcš na celu połšczenie willi Belweder, wzniesionej przez papieża Innocentego VIII, z bazylikš i pałacem watykańskim. Koncepcja tego zespołu, składajšcego się z dziedzińców, schodów i ogrodów, nie została przez B. całkowicie urzeczywistniona; prace ukończył jego uczeń Rafael. Papież Juliusz II powierzył B. opracowanie projektu nowego kocioła w. Piotra, majšcego stanšć na miejscu bazyliki starochrzecijańskiej; budowa nowej bazyliki była największym przedsięwzięciem architektonicznym renesansu. Według planów B. budowla miała być wzniesiona na planie równoramiennego krzyża greckiego, z czterema absydami, z wielkš kopułš na skrzyżowaniu naw, wspartš na czterech filarach;
między ramionami krzyża miały być umieszczone cztery nakryte kopułami kaplice, a na narożach cztery wieże. Bazylika miała miecić grób w. Piotra oraz mauzoleum Juliusza II. Budowę rozpoczęto w 1506. B. zdołał zrealizować jedynie częć swego projektu. Jego koncepcja została częciowo zachowana, mimo udziału w dalszych fazach budowy wielu architektów. Rozwišzania formalne i konstrukcyjne B. zapoczštkowały okres dojrzałego renesansu.
Brancu^i [brynkuszi] Constantin, ur. 1876, zm. 1957, rzebiarz rumuński; działał gł. w Paryżu. Po studiach w Bukareszcie, Wiedniu i w Monachium w 1904 udał się do Paryża; kształcił się w Ecole des Beaux-Arts. Poczštkowo B. uległ wpły