Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
W 3 etapie administrator przechodzi do pracy nad wyelimino-waniem problemu przez implementację, testowanie i dokumentowanie rozwiązania problemu sieciowego.
Przedstawione etapy nie wykluczają się wzajemnie. W dowolnym momencie procesu może okazać się koniecznym powrót do poprzedniego etapu, np.: celem zebrania dodatkowych danych do analizy. Może się też okazać, że w trakcie rozwiązywania problemu zostanie wygenerowany kolejny. W skutek tego będzie potrzebny powrót do zbierania objawów, a następnie lokalizacja i rozwiązanie bieżącego problemu.
Można wyróżnić trzy podstawowe metody rozwiązywania problemów w sieciach teleinformatycznych:
•
metoda analizy ISO/OSI od dołu do góry (bottom-up),
•
metoda analizy ISO/OSI od góry do dołu (top-down),
•
metoda analizy „dziel i zwyciężaj” (divide-and-conquer).
Pierwsza z wymienionych metod zwana również „bottom-up” zakłada rozpoczęcie analizy sieci od komponentów fizycznych czyli warstwy 1 modelu ISO/OSI, a w następnej kolejności przechodzenie przez kolejne warstwy aż do znalezienia przyczyny problemu.
Wybrane metody diagnozowania
nieprawidłowości działania sieci teleinformatycznych
66
Systemy i Sieci Teleinformatyczne
Rys. 2.2. Metoda analizy ISO/OSI od dołu do góry [1].
Rozwiązywanie problemu tą metodą jest dobre jeżeli istnieje podejrzenie, że problem dotyczy warstwy fizycznej. Większość problemów sieciowych ma swoje źródło na niższych poziomach więc analiza metodą „bottom-up” często jest jedną z najbardziej efektywnych.
Do istotnych wad tej metody można zaliczyć konieczność sprawdzania każdego urządzenia i interfejsu w sieci, aż do momentu znalezienia przyczyny problemu. Dodatkowym utrudnieniem jest określenie, od którego urządzenia rozpocząć sprawdzanie.
Drugą z przedstawianych metod jest metoda analizy ISO/OSI od góry do dołu nazywana „top-down”.
Zakłada ona rozpoczęcie analizy problemu od najwyższej, 7 warstwy modelu ISO/OSI, czyli aplikacji użytkownika końcowego, a następnie przechodzenie przez kolejne warstwy modelu w kierunku najniż-
szej warstwy fizycznej do momentu znalezienia przyczyny problemu.
Rys. 2.3. Metoda analizy ISO/OSI od góry do dołu [1].
Przed zbadaniem kluczowych elementów sieci z warstw niższych administrator przeprowadza testy aplikacji użytkowników systemów końcowych. Metoda ta sprawdza się w przypadku prostych problemów albo kiedy istnieje podejrzenie, że występujący problem dotyczy aplikacji. Wadą tej metody jest wymóg sprawdzania każdej aplikacji sieciowej aż do momentu znalezienia możliwej przyczyny problemu. Podobnie jak w poprzedniej metodzie utrudnieniem jest ustalenie, od której aplikacji zacząć sprawdzanie.
Trzecia metoda łączy w sobie cechy dwóch poprzednich. Posługując się metodą „dziel i zwyciężaj”
przy rozwiązywaniu problemów w sieci wybieramy warstwę początkową, a następnie przeprowadzamy testy w obu kierunkach.
Wybrane metody diagnozowania
nieprawidłowości działania sieci teleinformatycznych
Systemy i Sieci Teleinformatyczne
67
Rys. 2.4. Metoda analizy “divide-and-conquer” [1].
Rys. 2.4. Metoda analizy „divide-and-conquer” [1].
W tej metodzie działania rozpoczynamy od zebrania od użytkowników informacji o W tej metodzie działania rozpoczynamy od zebrania od użytkowników informacji o problemie i udo-problemie i udokumentowaniu objawów. Następnie na podstawie zebranych informacji dec
kumentowaniu ydujemy
objawów , . od której
Następnie wa
na rstwy modelu
podstawie
ISO/OS
zebranych I rozpoczy
informacji namy badania.
decydujemy, od Jeżeli
której okazuje s
warstwy ię,
modelu
że w
ISO/OSI ybrana warstwa
rozpoczynamy działa pr
badania. awidłowo
Jeżeli
to
okazuje zakła
się, da
że my, że w
wybrana arstwy niż
warstwa
sze
działa również działa
prawidłowo ją
to i
zakładamy, pr
że zeprowadz
warstwy amy
niższe analizę w
również górę mod
działają i elu ISO/OSI. Je
przeprowadzamy żeli jedna
analizę k
w oka
górę zuje się,
modelu że warstwa
ISO/OSI. Je- nie
żeli jednak działa pr
okazuje awidłowo
się, że
to roz
warstwa poc
nie zyna
działa my poszukiwa
prawidłowo to nie problemu po
rozpoczynamy kolei w niżs
poszukiwanie zych warstw
problemu
a
po ch
modelu ISO/OSI. takie działanie pozwala szybciej zlokalizować problem.
kolei w niższych warstwach modelu ISO/OSI. takie działanie pozwala szybciej zlokalizować problem.
3.
3. NAR
NARZĘDZIA ZĘDZIA PROGR
PROGRAMOWE AMOWE WSPOMAGAJĄCE ROZWIĄ
WSPOMAGAJĄCE ROZWIĄZYW ZYWAN
ANIE IE
PROB
PROBLEMÓW LEMÓW Z DZIAŁANIEM
Z DZIAŁANIEM SIECI
SIECI
Jednymi z podstawowych narzędzi programowych są „ping” i „tracert”. Ping testuje Jednymi połąc
z
zenie „end
podstawowych -to-end”,
narzędzi wysyłając w
programowych tym
są celu
„ping” pa
i kiet protokoł
„tracert”. Ping u ICMP
testuje (Internet
połączenie Control
„end-
to-end”,
Messag
wysyłając e P
w rotoc