Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
umiejętność pracy w zespole,
aktywność, pracowitość, chęć uczenia się itp.)., miłe usposobienie, uczynność) są znacznie
ważniejsze niż umiejętności, które osoba zdolna zawsze może nabyć1.
Wszystkie inne techniki poszukiwania pracy uważane są za mniej skuteczne, ale należy je
również wykorzystywać. Nigdy nie wiadomo, która z nich, w naszym przypadku, okaże się
najbardziej skuteczna. Przede wszystkim trzeba odpowiadać na ogłoszenia prasowe oraz
oferty zamieszczane w Internecie. Najbardziej aktywni sami zamieszczają ogłoszenia w
gazetach oraz portalach internetowych zajmujących się rekrutacją w sieci. Można tutaj jednak
dodać, że największą szansę na znalezienie pracy via Interente w chwili obecnej mają
informatycy, finansiści oraz marketingowcy, a także wysokiej klasy specjaliści innych branż.
1 Nowak A., Szukać, żeby znaleźć, Dziennik Polski, Dodatek Giełda Pracy i Edukacji, 3.12.2002, Nr 281
5
2. OGŁOSZENIA PRASOWE
Pilnie czytaj ogłoszenia o poszukiwanych pracownikach. Wykorzystaj szansę jaką one dają.
Jeśli nawet nie dostaniesz dzięki nim pracy, zdobędziesz sporą wiedzę o firmach
poszukujących pracowników i o stanowiskach do obsadzenia. Przyda ci się to przy szukaniu
pracy bezpośrednio u pracodawców.
ŹRÓDŁA OGŁOSZEŃ
Ogłoszenia prasowe są jedną z najbardziej dostępnych form poszukiwania pracy. Najwięcej
ogłoszeń można znaleźć w środowym i piątkowym dodatku do „Rzeczpospolitej” - „Praca -
Zarządzanie - Specjaliści” oraz w poniedziałkowej „Gazecie Wyborczej” w dodatku „Gazeta
Praca”. Odbiorcami tych ogłoszeń są szerokie rzesze osób poszukujących pracy, specjaliści
oraz wyższa kadra zarządzająca. Ogłoszenia w Rzeczpospolitej mają zasięg ogólnokrajowy,
natomiast w Gazecie Wyborczej są wyselekcjonowane, zależnie od terenu poszukiwań
(województwo). Ofert pracy warto poszukać również w czasopismach branżowych.
Ogłoszenia to nie tylko propozycja pracy ze strony pracodawcy, ale również źródło ukrytych
informacji na temat jego nadawcy. Umiejętność ich odczytywania oraz analizy może
nakreślić obraz przyszłego pracodawcy, jego kondycji finansowej oraz panującej atmosfery w
firmie. Warto więc zwrócić uwagę na rodzaj gazety oraz jej zasięg, formę zamieszczanych
ogłoszeń, a więc ich wielkość, układ graficzny, dobór czcionki, jej rozmiar, rozmieszczenie
tekstu, a także na sposób zwracania się do odbiorcy. Duże ramkowe ogłoszenie zamieszczone
w ogólnopolskiej prasie, świadczy o dobrej kondycji finansowej firmy, gdyż zamieszczenie
anonsu w dzienniku o krajowym zasięgu łączy się z dużymi kosztami. Świadczy to również o
wadze, jaką firma przywiązuje do procesu naboru. Dla kandydatów oznacza to w praktyce
ostrą selekcję i wysokie wymagania, jakie stawia oferent.
Wiele zamieszczanych w prasie ogłoszeń konstruowanych jest według klasycznej zasady
konstruowania tekstów reklamowych AIDA (Attantion, Interest, Desire, Action - Uwaga,
Zainteresowanie, Pożądanie, Działanie)2, tak więc:
Uwagę czytelnika przyciąga forma graficzna ogłoszenia, czyli wielkość, rozmieszczenie,
tłusty druk, rodzaj i wielkość czcionki, nierzadko zamieszczone logo firmy.
Zainteresowanie wzbudza propozycja oferowanego stanowiska, wymagania i zakres
obowiązków.
Pożądanie wywołuje oferta firmy, np. samodzielna praca, możliwość rozwoju zawodowego,
satysfakcjonujące zarobki, służbowy samochód.
Działanie - to informacja o sposobie kontaktu, np. Swoje c.v., list motywacyjny i zdjęcie proszę przesłać do.....na adres.
OGŁOSZENIE