Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.— W egzotyczne owoce, w egzotyczne zwierzęta — By choć jedna dziecięca bajka mi się spełniła...wierzchni Film wprowadzający pojęcia: film walca Podpo- ‰ Pc – pola całkowitego; wiedź – ‰ Pp –...Yarblek wystąpił...kontinuum okropnie jękło, jakby macierz roniła, posypał się grad kamieni filozoficznych i łysnął nowy świat - ale jaki!! Z męża baczą - rozjazda,...Podniosła osadzone na zawiasach wieko zdobnie rzeźbionej kasetki z czarnego drewna, w której trzymała swoje najbardziej sekretne dokumenty, i zaczęła...- Boże - westchnęła Ellen...określonych sytuacjach używamy pewnych zwrotów, których unikamy w innych warunkach...– Zala Embuay? – spytałem, najbardziej oficjalnym tonem, na jaki mnie było stać...124Odpowiadam wreszcie na drugie pytanie: Jaką korzyśćma z tego zły duch? Nie ma żadnej korzyści, on kieruje się tylko czystą perfidią...The contents of the various cover elements are displayed in the preview area, just the way they were created...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Czajkowski);
powieœæ historyczna (H. Rzewuski, Z. Kaczkowski, J.I. Kraszewski), wspó³czesna (J. Korzeniowski, N. ¯michowska, tak¿e Kraszewski), psychologiczna (J.W. Goethe), spo³eczna (G. Sand), fantastyczna (tak¿e nowela – E.A. Poe);
gawêda (W. Pol i W. Syrokomla);
komedia obyczajowa (A. Fredro);
ballada (A. Mickiewicz);
powieϾ poetycka (A. Mickiewicz, A.S. Puszkin).
 
Charakterystyczne cechy stylu
Romantyzm nie ma cech odrêbnego stylu, jest rozumiany raczej jako wyraz postawy œwiatopogl¹dowej, artystycznej i uczuciowej. Znamionuje go pojmowanie sztuki jako przejawu odrêbnoœci cywilizacyjnych, narodowych i osobowych oraz jako ekspresji prze¿yæ wewnêtrznych twórcy, wyolbrzymienie roli sztuki, artysty i doznania estetycznego, wybuja³y indywidualizm i subiektywizm, odrzucenie przekonania o racjonalnym charakterze twórczoœci artystycznej, zwrot ku poznaniu intuicyjnemu i twórczej roli wyobraŸni. Postawa ta zaowocowa³a zarówno ogromnym rozszerzeniem repertuaru tematycznego wyobra¿eñ, jak te¿ ró¿norodnoœci¹ form artystycznych. ród³ami nowych tematów sta³y siê mitologie celtycko-germañskie (Pieœñ o Nibelungach, Pieœñ Osjana), poezja nieklasyczna (Dante, W. Szekspir, J. Milton) i wspó³czesna (J.W. Goethe, G. Byron), ludowe podania, narodowe legendy.
Malarstwo. Swoboda tematyczna znalaz³a upust w wyobra¿eniach fantastycznych, nie skrêpowanych tradycyjnymi ramami ikonograficznymi. Skodyfikowany jêzyk alegoryczno-symboliczny zast¹pi³o dzia³anie emocjonalnym nastrojem albo indywidualna, czêsto ezoteryczna symbolika. Potrzeba odwo³ywania siê do przesz³oœci zrodzi³a wielk¹ popularnoœæ malarstwa historycznego, zw³. podejmuj¹cego w¹tki narodowe, zarówno o anegdotycznym, jak historiozoficznym charakterze. Kult natury nada³ now¹ rangê malarstwu pejza¿owemu, zyskuj¹cemu w twórczoœci panteistycznie nastrojonych romantyków niemieckich wymiar sakralny, ale przybieraj¹cemu te¿ charakter udramatyzowanej wizji lub przyrodniczej obserwacji. Wobec braku jednolitoœci stylowej terminem romantyzmu okreœla siê wiele nurtów malarskich i indywidualnych dokonañ.
Architektura i rzeŸba. W odniesieniu do architektury termin romantyzmu jest stosowany wobec niektórych malowniczych, na ogó³ nieregularnych budowli epoki historyzmu, zw³. neogotyckie (rezydencje w formie zamków, zameczków, willi w³oskich, pawilony parkowe). Typowym wyrazem idei romantyzmu by³y stylizowane naturalne za³o¿enia ogrodowe (park krajobrazowy), z budowlami lub ich ruinami w ró¿nych stylach historycznych i egzotycznych. W rzeŸbie znamion romantyzmu upatruje siê w dziele artystów podejmuj¹cych typow¹ romantyczn¹ tematykê i operuj¹cych dynamiczn¹, nie klasycyzuj¹c¹ form¹ (F. Rude).
 
2.
 
Bunt romantyczny :
 
Jest to bunt wyra¿aj¹cy siê w wielu dziedzinach :
- ideologii (przeciw feudalnemu ustrojowi, magnaterii )
- estetyki (przeciw estetyce poprzedniej epoki)
- obyczjowoœci (nowe stroje, fryzury)
 
Od koñca wieku XVIII pogl¹dy i uczucia ludzi w ca³ej Europie ulega³y gwa³townym przemianom. By³y one skutkiem wielkich wydarzeñ historycznych oraz szybkiego rozwoju nauk. Dotychczasowy porz¹dek œwiata zosta³ przewrócony do góry nogami - nie mo¿na przewidzieæ przysz³oœci (krwawa rewolucja we Francji, wojny Napoleona), rozpad³a siê wiara we wszechmoc ludzkiego rozumu (racjonaliœci z oœwiecenia byli bezradni wobec widocznych klêsk historycznych). Jedynym wyjœciem wobec zawiedzionych nadziei osiemnastowiecznych filozofów by³o nowe, romantyczne spojrzenie na œwiat, które obali dawne regu³y i sposoby poznawania œwiata.
Tote¿ m³odzi w ca³ej Europie zbuntowali siê przeciw zacieœnianiu horyzontów umys³owych cz³owieka do granic wyznaczonych przez poprzednie pokolenie. Zbuntowali siê przeciw wszelkim zakazom, w ¿yciu i sztuce. Dawali temu wyraz ³ami¹c zasady obyczajowe, pisz¹c namiêtnie o mi³oœci i rozpaczy, domagaj¹c siê pe³nej swobody dla myœli. Interesowa³ ich nieskoñczony, ogromny œwiat. Chcieli wyobraŸni¹ ogarn¹æ to, czego nie zdo³a³a wyjaœniæ nauka. Stawiali mnóstwo pytañ, nie zra¿aj¹c siê tym, ¿e nie potrafi¹ znaleŸæ jednoznacznych