Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, ĹĽeby mĂłc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.On nas tu wszystkich przyjął i wyjdzie ostatni,Wie o wszystkich, kto przybył, skąd przybył i kiedy...– ChcÄ…c wygodzić i przyjacioĹ‚om moim, i wam, i temu tu oto wysĹ‚aĹ„cowi cesarza turec- kiego Jego MoĹ›ci, kazaĹ‚em oszacować brylant panom rajcom...- Rozumiesz, jak piÄ™knie wszystko siÄ™ skoĹ„czyĹ‚o? Znaj­dujesz siÄ™ tutaj, zdrĂłw i caĹ‚y, twoim przyjacioĹ‚om rĂłwnieĹĽ nic nie grozi, a obiekt poszukiwaĹ„, obcy...— A niech pana cholera weĹşmie! — odparĹ‚ Graczow, uĹ›miechajÄ…c siÄ™ jednak przyjaĹşnie...Jak przebić wisielca z przypiętym do piersi listem oskarżającym oprawcę? Tylko wycinając pozdrowienia na skórze nieboszczyka i stawiając go u drzwi przyjaciół! Nawet...Z poczÄ…tku Ayla byĹ‚a przekonana, ĹĽe przypadkowe zachowania swych półdzikich przyjaciół niepotrzebnie bierze za przejaw celowego dziaĹ‚ania, lecz po dĹ‚uĹĽszej...- Gotowe, przyjacielu - rzekĹ‚ gĹ‚oĹ›no, zamknÄ…Ĺ‚ klapÄ™ kopiarki do ka­set, zaryglowaĹ‚ jÄ… i nakryĹ‚ urzÄ…dzenie kartonem, po czym, chuchajÄ…c w dĹ‚onie,...ChociaĹĽ pan Losberne nie bez wielu grymasĂłw niezadowolenia przyjÄ…Ĺ‚ propozycjÄ™ pociÄ…gajÄ…cÄ… za sobÄ… zwlokÄ™ caĹ‚ych piÄ™ciu dni, to jednak musiaĹ‚ przyznać,...- Na mojej dyskrecji jednak ci zaleĹĽy? I na tym, bym ostroĹĽnie wybieraĹ‚a sobie przyjaciół? SkinÄ…Ĺ‚ na potwierdzenie gĹ‚owÄ… z wyrazem napiÄ™cia w twarzy...I wybaczamy mu zamroczenie alkoholowe, przygodne romanse, albo choćby bzykanka, obraĹĽanie wspĂłlnych przyjaciół lub rodzicĂłw, co nieuchronnie prowadzi do ich...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Aile w tobajwie, aby nie &osjtały przyjęte przez nawróconych iż pioganstwa obyczaje żydowskie,
*? H. Kabalan, La famiHe Ara&e, w: TransactźoM, s. 291.
podjęto trud opracowania isystetmu reUgijno-^noralne-go i iappłecizino-obyczajiowego, k)tóry by mógł stanowić jedinoznaczine 'zaprzeczenie judaizmu. Zdaniem znawców zagadnienia, niektóre z muzułmańskich zasad życia społeciznegb, a zwłaszcza rodizanmegi&, dają isię rozumieć - pomimo ich bezsensowności - właśnie w kontekście przeciiwtstawiemia judaizmoiwi ^^*
Rod^zina muzułmańska jest tswego rodzaju agregatem jednostek 'złączonych wspólnotą krwi. Opiera ,się ona na małżeńisttwie zawieranym !zg*^ Zob. E. Szymański, Is!am. w: ReHpte toczoraj i dziś, Warszawa 1971, s. 467.
fS^łfD 5^^^ s*-- a s^ s^.H
.a^&!
.^ Ś ^
-
3?S.g?H'S'
wyrażenia pnzez kobietę zgody ma przyjęcie daje jej 'w praktyce możliwości stawiania ndejednoktiotnie zbyit wygórowanych wymogów. W sytuacji zerwania mai-żeństwa icały wypłacony okup muisii wrócić do poprzedniego właścictiela. Jest to warunek ustania ważności związku. .Ale niezapłacenie okupu mde pociąga ;za sobą [nieważności małżeństwa, Itak jak to dzieje się w przypadku ihraiku wyraiżenia woli. iZwoltnienie !od należnej cjpłąty jest uwanunkotwane lokalnymi 'zwyczajami, wiekiem kobiety czy iwreszci-e warunkami ekonomicznymi jej codzijców.
Problem autorytetu w małżeństwie i rodzinie jawi się w <świetle doktryny islamu w sposób [bardzo prosty: wszyscy ludzie mają pochodzące od Boga prawo do życiią, którego kotnsekjweincją -jeslt równość wszy-ątkiich wobec Boga, a tyjm isamym i wobec siebie. Wobec tego w rodzinie wiazyscy są sobie równi; uczestnii-czą bowiem w tym samym kulcie, czczą tego samego Boga, są podporządkowani ttemu samemu prawu moralnemu. Niemniej jednak isttnieije "głowa rodziny", ktoś, kto stoi na czele dotmiu, posiatdający władzę jedynie cizaisową, mający iza izadanie troszczyć się o "jedność osób zróżnicowanych". Podobnie jak w każdej zbiorowości ludzkiej potrze:ba kogoś, kto troszczy się o całość i za całość -odpowiada, potrzeba pasterza, [tak iteż w 0*0-dzinie połtrzeibna jest ,#owa rodziny" - imam. On muisi ssdę cieszyć pełnym autorytetem u wszystkich członków irodziny. Posiada w rodzinie pierwszeństwo, ale jeslt to pierwszeństwo natury moralnej, odnojszące się do życia wewnę-tnznego c,złonków rodziny i harmonii duchowej isameij rodziny jako ostoi równowantości wszystkich jej członków. Pozostali członkowie rodziny są sobie równi na własną miarę. Według Korcutu prawa kobiet równe są ich obowiązkom - a mężczyźni są
o jeden stopień wyżej niż kobdełty. Mają oni pierwszeństwo przed kobietami zgodnie 'z hierarchią ustanowioną przez Boga. Wynikałoby iż tego, że prawa i obowiązki kobiety i mężczyzny winny być równe w sferze moralnej odpowiedzialności. Jednak prakityika życiowa - jak pisze Hassan Kabalan 23 - wypaczyła takie szlachetne rozumienie "równości" obu płci przy jednoczesnej "wyższości" mężczyzn nad kobietami, przenosząc ją ze sfery moralnej odpowiedzialności do sfery rzeczywistego panowania mężczyzny nad kobietą w podejmowaniu decyzji, 'dźwiganiu ciężarów życiowych itd. Owa praktyka życiowa uczyniła z mężczyzny władcę absolutnego w rodzinie i społeczeństwie, wykluczyła nawet kobietę z praktyk religijnych, pomimo że - zgodnie z duchem i lijterą Koranu - kobieta winna być otoczona, jako równa mężczyźnie przed Bogiem, najwyższą czcią i troską.