X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.W swoim klasycznym studium4 Berle i Means podkre�lali, �e to daleko posuni�te rozproszenie w�asno�ci kapita�u akcyjnego doprowadzi�o do rozdzia�u w�asno�ci i kontroli...— Jak to nie obchodzi?! — krzyknął kapitan Giles nie kryjąc już oburzenia, które zresztą przejawiało się u niego w sposób opanowany i spokojny..."Vy se oh�n�te vojenskou ct�, kapit�ne?!" ozval se Michal Horv�th, kter� ne�ekan� vkro�il do s�n�...góry jego wąsy, rozczesana na środku głowy czupryna kapitalnie pasowały do twarzy powle- czonej trupią, zielonawą skórą, na której lewym policzku...– Kapitanie, a czym my byliśmy w Marshadzie? Albo w Q’Nkok? – spytał Roger, wzruszając ramionami...szybki wzrost wymaga zatem nie tylko wysokiej akumulacji oraz dynamicznegoformowania sie˛ rodzimego kapitału sensu stricto, ale nieustannej troski o...znajduje się w pobliżu, a widząc odchodzącego kapitana, raz jeszcze błagali go, żeby się za nimi wstawił...� To nie by� przypadek, kapitanie � odpar� Giskard � i nieprawdopodobne jest, by jakikolwiek robot wy��czy� si� samoistnie...Kapitan „Defendera" udawał, że sytuacja, w jakiej się znalazł, bawi go niezmiernie...kapitału zagranicznego w formie inwestycji bezpośrednich...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Sam Comte przyznawał kapitalistom ważne miejsce w społeczeństwie, ale miejsce w jego rozumieniu nie najważniejsze.
Pozornie jednolita ludzkość jest, jak widać, w koncepcji Corn-
te'a zróżnicowana klasowo. Odmienne interesy i miejsce klas w
przyszłym systemie są wyraźnie określone.
Podsumujmy teraz poglądy Auguste'a Comte'a na temat spo­
łecznych funkcji nauk społecznych. Zachowanie podobnej jak w
przypadku podsumowania poglądów Saint-Simona kolejności problemów umożliwi porównanie obu koncepcji.
1. Nauki społeczne (socjologia) oparte są na tych samych zasadach metodologicznych, co nauki przyrodnicze. Socjologia jest ukoronowaniem hierarchicznego systemu nauk. Wiedza socjologiczna jest względna, cecha ta dotyczy jednak również innych rodzajów wiedzy naukowej.
2. Zadania nauk społecznych są przede wszystkim praktyczne.
Socjotechnika musi być jednak oparta na precyzyjnej analizie
struktury i dynamiki społecznej. Badania podejmowane z samej
tylko motywacji poznawczej mają sens, są one zresztą po jakimś
czasie przydatne praktycznie.
3. Filozofia pozytywna i jej gałąź — socjologia nie są dziedzinami krytycznymi. Celem ich jest budowanie nowego społeczeństwa, a nie krytyka starego.
4. Analiza społeczeństwa prowadzi do wykrycia zawartych w
nim, niezależnych od należących do niego aktualnie ludzi, a więc
obiektywnych, prawidłowości. Poznanie ich, a nawet upowszechnienie wiedzy o nich, nie zmienia ich charakteru.
5. W swym podstawowym zakresie prawidłowości struktury
i dynamiki są takie same w fazie metafizycznej i w fazie pozytywnej społeczeństwa. Te same czynniki (duchowe) uznać można za główne. Poszczególne prawidłowości są jednak w każdej epoce
inne.
6. Prawidłowości społeczne są obiektywne, a więc niemodyfi-
kowalne. Drugorzędne efekty i tempo zmian zależą jednak od
działalności ludzi. Na tym polega ograniczona podmiotowość
ludzi. Nie ma możliwości nieograniczonego oddziaływania na
społeczeństwo, oddziaływania nie liczącego się z naturalnymi
prawidłowościami.
32
7. "Wykorzystywanie wiedzy o prawidłowościach dla celów praktycznych polega na manipulowaniu poprzednikami o tyle,
o ile jest to możliwe. Wolność człowieka polega na wykorzystywaniu pełnej wiedzy o działających w sposób przyrodniczy prawidłowościach społecznych.
8. Poznanie i upowszechnianie prawidłowości jest zadaniem
filozofów (i w pewnym sensie proletariuszy), którzy mają objąć
moralne, a więc najważniejsze, przywództwo w społeczeństwie.
9. Nauka zapewni szybsze osiągnięcie przez społeczeństwo
pełnej harmonii umysłów, będącej podstawą zdrowego społeczeństwa.
SPOŁECZNIE FUNKCJE NAUK SPOŁECZNYCH
W UJĘCIU KAROLA MARKSA
Marksowska wizja zadań nauk społecznych w wielu punktach przypomina pomysły zarówno Saint-Simona, jak i Comte'a.
Trudno się zresztą temu dziwić. Żyli prawie w tych samych czasach, reagowali na te same wydarzenia, opierali się na podobnych lekturach. Zarówno Marksa, jak i Comte'a można przy tym uznać za uczniów Saint-Simona.
Marks przypuszczalnie nie studiował specjalnie wnikliwie prac
Comte'a, którego uważał za mało oryginalnego. Trudno w każdym razie znaleźć u Marksa merytoryczne odwoływanie się do prac tego filozofa, zwłaszcza do rozwijanych przez niego wątków
metodologicznych. Saint-Simona natomiast znał Marks dobrze.
Poznawszy jego doktrynę w młodości, wyrażał się o niej ciepło
w wielu pracach. Ciepło nie znaczy oczywiście — bezkrytycznie.
Podobała mu się troska Saint-Simona o dobrobyt klas niższych,
ale nie podobało mu się zastępowanie naukowej analizy rzeczywistości wysnutymi z dobroci serca wizjami (por. Marks 1960d: 575; Marks, Engels 1961: 562-582; Marks, Engels 1,962: 544-
- 546). W rzeczywistości, jak sądzę, twórczość Marksa jest w
pewnym sensie próbą realizacji postulatów Saint-Simona, postulatów, których francuski utopista sam nie był w stanie szerzej i głębiej rozwinąć, ani wprowadzić w życie.
Pomijam tu tak ważne źródła myśli Marksowskiej, jak oświe-
3 Socjologia . ..
33
ceniowa doktryna postępu czy klasyczna ekonomia polityczna-Z uwagi na podstawowy cel tej pracy, a więc analizę podejścia
krytycznego w naukach społecznych, nieodzowne jest jednak
wspomnienie o heglowskim dziedzictwie w myśli Marksa.

 

Drogi uĚźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.