Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Jesteś piękną kobietą/przystojnym mężczyzną, ale…
Czy już zauważyłeś, w jaki sposób słowo „ale” wywiera wpływ na Twój umysł? Te przykłady zostały specjalnie tak skonstruowane, aby można było to zjawisko z dużą łatwością zauważyć. Zastanów się, co byś poczuł, kiedy ktoś powiedziałby jedno z tych zdań do Ciebie? Czy byłbyś do końca przekonany, że tak naprawdę myśli? Sądzę, że chyba nie. Dlaczego? Ponieważ słowo „ale” kasuje i unieważnia na poziomie nieświadomym tą część zadania, która się przed nim znajduje. Na poziomie świadomym informacja została zauważona oraz zaakceptowana i jednocześnie wykasowana na poziomie nieświadomym, co oznacza, że w ten sposób zostało przygotowane miejsce na wprowadzenie innej informacji, którą może być także sugestia. Tę zależność możesz wykorzystać w wielu różnych kontekstach, pamiętając wszakże o jeszcze jednej niezwykle ważnej rzeczy. Treść obu części zdania, przed i po „ale”, NIE MOŻE pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym. Jest to bardzo istotne i kluczowe dla skuteczności wykorzystania tej struktury lingwistycznej.
Wracając do poprzedniego przykładu dotyczącego produktów bankowych, jeżeli powiedziałbyś takie zdanie: „Tak to prawda, inne banki również dysponują bardzo dobrymi produktami, ale nasz bank ma najlepsze produkty.” , to wyciągasz intencję tej wypowiedzi, którą w tym konkretnym przypadku jest wykasowanie na nieświadomym poziomie przekonania Twojego rozmówcy o tym, że inne banki również dysponują bardzo dobrymi produktami, na świadomy poziom jego umysłu, co sprawi, że nie zaakceptuje on tej informacji, która znajduje się w części zdania po „ale”. Dlaczego? Dlatego, że wyniesienie intencji Twojej wypowiedzi na poziom świadomy psuje cały mechanizm tego wzorca lingwistycznego. Jest jak wytłumaczenie żartu w chwilę po jego opowiedzeniu. Jeśli jednak swoją wypowiedź sformułowałbyś w taki sposób: „Tak to prawda, inne banki również dysponują bardzo dobrymi produktami, ale ponieważ już tu jestem, to chciałbym zaprezentować dzisiaj to, co mój bank ma do zaoferowania” , to w umyśle Twojego rozmówcy zajdzie inny proces. Po pierwsze na poziomie świadomym zauważy fakt, że wypowiedziałeś się w sposób pozytywny o produktach innych banków, lecz nie zauważy tego, że dźwięku słowu „ale” wykasowałeś to na poziomie nieświadomym i skierowałeś całą jego uwagę na treść drugiej części zdania, która dotyczy produktów Twojego banku. Innymi słowy, posługując się tym wzorcem w subtelny sposób potwierdzasz doświadczenie swojego rozmówcy, kasujesz je na poziomie nieświadomym i zmieniasz kierunek koncentracji jego świadomego umysłu. Bardzo ciekawe, nieprawdaż?
A teraz zaprezentuję kilka następnych przykładów, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zrozumieć istotę mechanizmu wywierania wpływu na umysł człowieka przy użyciu tego wzorca językowego:
Ma pan prawo uważać, iż nasza oferta jest zbyt droga, ale skoro już rozmawiamy, to chciałbym zaprezentować korzyści płynące z udziału w szkoleniach organizowanych przez naszą firmę.Możesz mieć dzisiaj bardzo dużo różnych zajęć, ale skoro już spotkaliśmy się i jest taka piękna pogoda, to może warto się zastanowić, w jak bardzo przyjemny sposób możemy go wspólnie spędzić.Wiem, że możesz mieć wiele różnych pytań związanych z tym, o czym opowiadałem przed chwilą, ale zbliżamy się powoli do końca tego rozdziału, dlatego proponuję ci skoncentrować się na tym, co będzie dalej.
Teraz chciałbym zapoznać Cię z pewnym zjawiskiem, które ma odrobinę inny charakter od tego, co poznałeś we wcześniejszej części tego rozdziału. Jest ono jednak jednym z podstawowych fundamentów, na których oparty jest cały język perswazji, dlatego tak ważne jest to, abyś nauczył się wykorzystywać owo zjawisko już teraz, zanim poznasz kolejne fascynujące struktury lingwistyczne.
Na początku warto zauważyć, że skuteczna komunikacja ogólnie rzecz biorąc polega na przeprowadzeniu Twojego rozmówcy z miejsca w którym się znajduje, do miejsca, w którym Ty chcesz, aby się znalazł. Innymi słowy, może on mieć pewną opinię, a nawet przekonanie na dany temat, a Twoim celem jest zmiana tego w korzystny dla Ciebie sposób. Wytłumaczę to na przykładzie: