Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Ten ubiór wysmuklaÅ‚ sylwetkÄ™, obciskajÄ…c tors, brzuch i biodra. W obu odmianach wyciÄ™cie byÅ‚o szerokie i krÄ…gÅ‚e, a dÅ‚ugie rÄ™kawy rozszerzaÅ‚y siÄ™ poniżej Å‚okcia. Ale w dziedzinie rÄ™kawów moÂda wydaje siÄ™ szczególnie zmienna w latach 1185-1190. KoÅ„ce rÄ™kawów przybierajÄ… formÄ™ jak gdyby olbrzymiego lejka, niemal zamiatajÄ…cego ziemiÄ™. W poczÄ…tkach XIII wieku obserwujemy przesadÄ™ w odwrotnym kierunku: rÄ™kawy tak ciasno przylegajÄ… do przedramion, że trzeba je sznurować albo też nawet zaszywać po wÅ‚ożeniu. NajpiÄ™kniejsze bliauds szyto z paile albo samitu, ze stanikiem z przodu marszczonym, z doÅ‚em spódnicy sfaÅ‚dowanym, lamowanym zÅ‚otymi galonami i haftami, z któÂrych najcenniejsze sprowadzano z Anglii lub z Cypru. Niekiedy zamiast bliaud noszono sukniÄ™ z cendalu czy kamlotu, nie tak Å›ciÅ›le do ciaÅ‚a doÂpasowanÄ… i opatrzonÄ… trenem (co KoÅ›ciół ganiÅ‚ jako modÄ™ bezwstydnÄ…); krój takiej sukni, mniej ujednolicony, pozwalaÅ‚ na uwydatnienie indyÂwidualnych cech figury. Podobnie jak cotte w stroju mÄ™skim, suknia w poÅ‚Ä…czeniu z surcot z wolna wypiera dawniejszy bliaud i ostatecznie zwycięża w latach panowania Ludwika ÅšwiÄ™tego. W każdym razie dama, czy jest ubrana w bliaud, czy w sukniÄ™, jeÅ›li chce wyglÄ…dać elegancko, musi okrÄ™cać siÄ™ niezmiernie dÅ‚ugim paskiem (z plecionych rzemyków, z jedwabnego czy też lnianego sznura), i to wedÅ‚ug Å›ciÅ›le ustalonych, kunsztownych reguÅ‚: paskiem otacza siÄ™ taliÄ™, zawiÄ…zuje go z tyÅ‚u na plecach, potem zaÅ› opasuje siÄ™ biodra, zasupÅ‚ujÄ…c pasek z przodu i puszÂczajÄ…c luźno w dół dwa koÅ„ce równej dÅ‚ugoÅ›ci aż do ziemi.
Kobiece chausses (poÅ„czochy bez stopek) różniÄ… siÄ™ od mÄ™skich tylÂko tym, że sÄ… umocowane zawsze podwiÄ…zkami, skoro niewiasta nie nosi braies (dÅ‚ugich majtek). Trzewiki majÄ… fasony bardzo rozmaite; z choÂlewkÄ… lub bez niej, zamkniÄ™te lub otwarte, z jÄ™zyczkiem lub bez, a spoÂrzÄ…dza siÄ™ je ze skóry, z filcu lub z sukna i niekiedy wyÅ›cieÅ‚a futrem. Moda faworyzuje stopÄ™ jak najmniejszÄ…, obcasy nieco podwyższone i chód koÅ‚yszÄ…cy siÄ™, starannie wyćwiczony.
PÅ‚aszcz kobiecy ma formÄ™ kloszowej peleryny, zapinanej nie tak jak mÄ™ski na prawym ramieniu, lecz z przodu na rozmaite agrafy i zapinki, do których wytwornoÅ›ci przywiÄ…zuje siÄ™ wielkÄ… wagÄ™. O wartoÅ›ci bowiem pÅ‚aszcza rozstrzyga panne (futro, którym jest on podbity) oraz wÅ‚aÅ›nie attaches, czyli zapinki. W ubraniach z miÄ™kkich tkanin stosuje siÄ™ rówÂnież szpilki, podobne do naszych, lecz znacznie wiÄ™ksze, albo guziki, któÂre weszÅ‚y w szersze użycie pod koniec XII wieku w postaci zÅ‚Ä…czonych par przesuwanych przez dwie dziurki. Guziki bywajÄ… kuliste lub pÅ‚askie, a roÂbi siÄ™ je ze skóry, z tkaniny, z koÅ›ci, z rogu, z koÅ›ci sÅ‚oniowej lub z meÂtalu.
Zwyczaj każe wszystkim niewiastom zapuszczać wÅ‚osy jak najdÅ‚użÂsze, lecz uczesanie zmieniaÅ‚o siÄ™ w zależnoÅ›ci od wieku. DziewczÄ™ta i mÅ‚ode kobiety rozdzielaÅ‚y wÅ‚osy poÅ›rodku i splataÅ‚y w dwa warkocze, które spadaÅ‚y im na piersi; jeÅ›li wierzyć dokumentom ikonograficznym, warkocze te czÄ™sto siÄ™gaÅ‚y do kolan. Można je byÅ‚o też przedÅ‚użać przyÂczepiajÄ…c na koÅ„cach wisiorki. Panie, którym natura poskÄ…piÅ‚a wÅ‚osów, sztukowaÅ‚y je zrÄ™cznie treskami. Po roku 1200 zanika moda na wspaÂniaÅ‚e warkocze, a pojawiajÄ… siÄ™ wÅ‚osy krótsze, sczesane do tyÅ‚u, podtrzyÂmywane opaskÄ… na czole i spÅ‚ywajÄ…ce swobodnie na kark i plecy. WyÂchodzÄ…c z domu lub wchodzÄ…c do koÅ›cioÅ‚a niewiasty nakrywaÅ‚y gÅ‚owy woalem z lnianego lub jedwabnego muÅ›linu. Starsze panie zwijaÅ‚y wÅ‚osy w duży kok (w razie potrzeby wypychajÄ…c go sztucznie do pożądanych rozmiarów) i spowijaÅ‚y go tak zwanym couvre-chef - podwójnie zÅ‚ożoÂnÄ… chustÄ…, zawiÄ…zanÄ… pod brodÄ… i przytrzymywanÄ… opaskÄ… na czole. WdoÂwy i zakonnice nosiÅ‚y guimpe, duży kwef z lekkiej tkaniny, zasÅ‚aniajÄ…cy caÅ‚kowicie wÅ‚osy, skronie, szyjÄ™, a nawet górnÄ… część torsu.
Herby
Ubiór nie byÅ‚ jedynym Å›rodkiem uzewnÄ™trznienia osobowoÅ›ci i okreÅ›Âlenia miejsca zajmowanego w spoÅ‚eczeÅ„stwie. Temu celowi sÅ‚użyÅ‚y liczÂne akcesoria, emblematy i insygnia, a wÅ›ród nich szczególnie na uwagÄ™ zasÅ‚ugujÄ… tarcze herbowe, które pojawiÅ‚y siÄ™ w XII wieku i które sÄ… dla historyka jednym z najwierniejszych zwierciadeÅ‚ Å›redniowiecznej menÂtalnoÅ›ci.
Wszyscy wiedzÄ…, czym byÅ‚y herby: barwnymi emblematami, zwiÄ…Âzanymi z okreÅ›lonÄ… osobÄ…, rodzinÄ… lub spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ…, podlegÅ‚ymi w swej kompozycji Å›cisÅ‚ym reguÅ‚om i na ogół przedstawianymi na tarczy. Mniej wszakże rozpowszechniona jest wiedza, że herby nigdy nie byÅ‚y wyÅ‚Ä…cznym przywilejem szlachty, że caÅ‚kowicie różniÅ‚y siÄ™ od godeÅ‚ użyÂwanych w starożytnoÅ›ci, że nie miaÅ‚y, można by rzec, nic wspólnego z tajemniczym Å›wiatem symboli i że ich pojawienie siÄ™ wcale nie wiąże siÄ™ z wyprawami krzyżowymi. Pierwszym posiadaczem tarczy herboÂwej - sześć zÅ‚otych lwów na lazurowym polu - byÅ‚ Gotfryd PlantageÂnet, późniejszy hrabia Andegawenii, a otrzymaÅ‚ jÄ… rzekomo, wedÅ‚ug kwestionowanej dzisiaj tradycji, w roku 1127 z rÄ…k teÅ›cia, króla Anglii Henryka I z okazji swego Å›lubu z królewnÄ… MatyldÄ…, wdowÄ… po cesarzu Henryku V. Niezależnie od tego, czy ta informacja jest Å›cisÅ‚a, czy nie, stwierdzić można, że w drugiej ćwierci wieku XII herby pojawiÅ‚y siÄ™ w różnych regionach Europy Zachodniej, w Andegawenii, Normandii, Pikardii, Ile-de-France, w poÅ‚udniowej Anglii i w dolinie Renu. Po roku 1150 zwyczaj używania herbów rozszerzyÅ‚ siÄ™ nie tylko w sensie geograÂficznym, lecz również spoÅ‚ecznym. PoczÄ…tkowo sÅ‚użyÅ‚y tylko przywódÂcom wojennym, później zaczÄ™li je przyjmować wasale wodzów i wasale wasalów, tak że w poczÄ…tkach XIII wieku posiadaÅ‚a je zarówno Å›rednia, jak i drobna szlachta. Zwyczaj rozpowszechniÅ‚ siÄ™ i wkrótce już prawo do herbu nie byÅ‚o zastrzeżone tylko dla wojowników.
PrzybierajÄ… wiÄ™c takie godÅ‚a kobiety (przed 1156 r.), miasta (od 1190 r.), duchowni (okoÅ‚o 1200 r.), mieszczanie (ok. 1225 r.), a nawet chÅ‚oÂpi (po 1234 r.). Sytuacja ta trwaÅ‚a do XV wieku. Nigdy bowiem w Å›redÂniowieczu posiadanie herbu nie byÅ‚o ograniczone do jednej, okreÅ›lonej kategorii spoÅ‚ecznej.