ďťż
Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, Ĺźeby mĂłc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Alan Niester z tygodnika Rolling Stone napisał: ,,Lw-ks' Tongues In Aspic" nie Jest plytš do tańca, wybijania rytmu i nawet nie stanowi dobrego podkładu do ^mywania naczyń...Z całą stanowczością twierdzę, Ĺźe z owego organu wywodzą się wszystkie czynności kobiety i wszystkie jej zachowania, ktĂłre mogą przypominać uczucia u...W stosunku do Willa krewni Michiko okazywali milczącą pogardę, widzieli w nim wroga, to było uwłaczające, ale bardziej zabolała go pogarda, z jaką potraktowali... CZĘŚĆ SZÓSTA ROZWINIĘCIERozdział ten stanowi dodatkowy komentarz, odnoszący się zarĂłwno do jogi śnienia, jak i jogi snu, aby...124Odpowiadam wreszcie na drugie pytanie: Jaką korzyśćma z tego zły duch? Nie ma Ĺźadnej korzyści, on kieruje się tylko czystą perfidią...Człowiek wyłania się z historii, żyje w jej łonie, stanowi jej centrum i sam jest historiš...Osobną grupę stanowią tutaj testy projekcyjne, polegające na nieświadomym przenoszeniu własnych emocji, postaw, nastawień przy interpretowaniu materiału...jeśli nie usuniemy jego otoczki (ramki) będącej rezultatem wstawienia tego elementu w odsyłacz (znacznik <a>) albo po prostu stanowiącej część...Stanowisko wszystkich fizykĂłw, ktĂłrych poglądy omĂłwiliśmy powyĹźej, najlepiej moĹźna scharakteryzo­wać powołując się na dyskusję, ktĂłra w swoim...Z nocnych ciemnosci i cichych poszeptywan nigdy nie milknacego lasu dobiegly Valerego dzwieki subtelnej, prowadzonej mistrzowska dlonia melodii, jaka wydobyc...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Kosikowski, Problemy prawne planowania i zarzšdzania gospodarkš narodowš i finansami publicznymi we Francji powojennej, AUŁ FI 1981, nr 2. s. 10.
38 Konstytucja Francji, wstęp i tt. W. Skrzydło, Warszawa 1997.
39 L. Garlicki, Rada Konstytucyjna a ochrona praw jednostki we Francji, Warszawa 1993, s. 130.
55
przebyło od 1789 r., zasady sformułowane w Deklaracji Praw zachowały pełny walor konstytucyjny, tak gdy chodzi o fundamentalny charakter prawa własnoœci majšcego rangę równš wolnoœci, bezpieczeństwu i prawu do oporu, jak i gdy chodzi o gwarancje przyznane podmiotom tego prawa. Tym samym postanowienia Deklaracji nie uległy modyfikacji czy — tym bardziej — derogacji na tle zasad wyrażonych we wstępie z 1946 r. Istotš wstępu z 1946 r. było tylko „uzupełnienie" postanowień Deklaracji, które tenże wstęp uroczyœcie zarazem potwierdził. Prawo własnoœci zachowuje zatem charakter podstawowej instytucji konstytucyjnej, a jego powišzanie z pozostałymi składnikami treœciowymi art. 2 Deklaracji dawało nawet podstawy do twierdzeń o pojawieniu się we Francji norm o charakterze ponadkonstytucyjnym. Skoro bowiem art. 2 Deklaracji wymienia wolnoœć, własnoœć, bezpieczeństwo i prawo oporu jako prawa zasadnicze, których ochrona jest szczególnym obowišzkiem państwa, to może z tego wynikać ich nadrzędnoœć wobec innych norm konstytucyjnych. Inni autorzy nie idšc tak daleko, zadowalajš się okreœleniem czterech składników art. 2 jako ,jšdra przepisów konstytucyjnych"40.
Rada Konstytucyjna uznaje, że prawo własnoœci należy rozpatrywać w dwu aspektach: obiektywnym i subiektywnym. Aspekt obiektywny (któremu daje wyraz zwłaszcza art. 2 Deklaracji Praw) okreœla ogólnš zasadę ustrojowš — stosunki ekonomiczne muszš być oparte na istnieniu sektora własnoœci prywatnej. Aspekt subiektywny (którego dotyczy także art. 17 Deklaracji) łšczy się z pozycjš prawnš jednostki, której gwarantuje się prawo do własnoœci. W aspekcie obiektywnym prawo własnoœci wymaga więc istnienia samej własnoœci jako nie tyle kategorii prawnej, co zjawiska ekonomicznego. Oznacza to, że Francja nie może ewoluować w kierunku republiki socjalistycznej, a konsekracja własnoœci stanowi jednš z podstaw systemu społecznego. Nie przekreœla to jednak uprawnień państwa do ingerowania tak w zakres własnoœci, jak i w sposób jej wykorzystywania, stosownie do charakteru Francji jako „państwa socjalnego". Aspekt subiektywny własnoœci ujmuje się jako prawo człowieka. Jest to bliższe tradycyjnemu, cywilistycznemu ujęciu prawa własnoœci, choć i tu Rada formułuje własne kryteria, przede wszystkim łšczšc własnoœć z wolnoœciš. Podmiotem prawa własnoœci jest jednostka ludzka (prywatna osoba prawna), ale Rada odniosła też prawo własnoœci do państwa (osób publicznoprawnych)41.
40 Ibidem, s. 133.
41 Ibidem, s. 134-135.
56
Konstytucja francuska w art. 34 przewiduje m.in., że do materii wymagajšcej ustaw należš zasady odnoszšce się do wolnoœci publicznych i podstawowych gwarancji przysługujšcych obywatelom dla ich realizacji. Jest to ujęcie ogólne, odnoszšce wyłšcznoœć ustawy do wszystkich praw i wolnoœci jednostki, niezależnie od ich charakteru42. Z brzmienia art. 34 orzecznictwo konstytucyjne i doktryna wywodzš obowišzywanie zasady wolnoœci handlu i przemysłu we Francji, traktujšc jš przy tym jako ogólnš zasadę prawa43.
3. Konstytucyjna regulacja ustroju gospodarczego — Portugalia, Hiszpania, Grecja
Konstytucja portugalska z 2 kwietnia 1976 r. była poddana czterem kolejnym nowelizacjom (1982, 1989, 1992, 1997). Dwie z nich (w 1982 r. i 1989 r.) miały decydujšce znaczenie dla kształtowania się systemu ekonomicznego w Portugalii44. W pierwotnej wersji art. 2 konstytucji portugalskiej stanowił, że Republika Portugalska jest demokratycznym państwem prawnym, opartym na zasadzie suwerennoœci narodu, poszanowaniu i gwarancji podstawowych praw i wolnoœci, demokratycznym pluralizmie wypowiedzi i organizacji politycznych i którego celem jest zapewnić przekształcenie w kierunku socjalizmu poprzez stworzenie warunków do demokratycznego sprawowania władzy przez klasy pracujšce45.
Podstawowym założeniem porzšdku gospodarczego był wymóg oparcia organizacji ekonomicznej i społecznej na uznaniu socjalistycznych stosunków produkcji oraz wprowadzeniu tzw. fazy przejœciowej do socjalizmu (art. 80 i 89)46. Konstytucja w pierwotnej wersji uznawała za podstawy dla całego systemu ekonomicznego typ socjalistycznych stosunków produkcji, mieszczšc w tym pojęciu kolektywnš własnoœć podstawowych œrodków produkcji, dóbr i bogactw naturalnych oraz sprawowanie władzy przez klasy pracujšce (art. 89). Było to więc uregulowanie
42 Ibidem, s. 71.
43 C. Kosikowski, Wolnoœć gospodarcza w prawie polskim, Warszawa 1995, s. 42.
44 Patrz szerzej: A. Łabno-Jabłońska, Od rzšdów autorytarnych do demokracji parlamentarnej. Rewolucja portugalska 1974-1976, Katowice 1989.
45 A. Łabno-Jabłońska, Iberyjska droga do demokracji. Studium prawnokonstytucyjne, Warszawa 1996, s. 179-180.
46 A. Łabno-Jabłońska, Od rzšdów..., s. 111.
57