Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Inspektor Narracott w akcji Dwa dni później Emilia siedziała w biurze inspektora Narracotta...Kiedyś miałem sposobność obserwować go przez cały wieczór podczas koncertu symfonicznego; ku memu zdziwieniu, siedział w pobliżu, wcale mnie jednak nie...Nikogo nie spotkałem na schodach, tylko między szóstym i siódmym piętrem siedział skulony na stopniach jakiś maleńki, żałosny człowieczek, obok niego...Nagle rozległy się głośne i podniecone okrzyki: - Oto on! Neron siedział wyprostowany w fotelu z kości słoniowej, a więc jego głowa już nie wspierała...Sevgi Ertekin siedziała na jednym z nich, owinięta luźno w kremowo-niebieskie kimono z wyszytymi arabskimi literami...Doktor siedział w swoim pokoju, pogrążony w rozmyślaniach nad wykonaniem zadania, które mu zleciła organizacja...Już po raz drugi Ray płynął długą łodzią, ale tym razem Cho siedział obok..."Niech sczeznę, jeśli chce mi się tu siedzieć w ciemności - pomyślał, ssąc palce...Wiedziałżem, że siedzisz przy mnie i jestem ci za to bardzo wdzięczny...W zwi�zku z powy�szym postanowieniem trzeba przede wszystkimiuwa�y�, �e wbrew jego dos�ownemu brzmieniu, skarga Komisji obej-owa� mo�e nie tylko naruszenie...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.


OKR�G WYBORCZY NR 38 - obejmuj�cy obszar powiatu:
pozna�ski oraz miasta na prawach powiatu:
Pozna�.
Liczba senator�w wybieranych w okr�gu wyborczym wynosi 2. Siedziba Okr�gowej Komisji Wyborczej: POZNA�.
WOJEW�DZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE
OKR�G WYBORCZY NR 39 - obejmuj�cy obszary powiat�w:
bialogardzki, choszcze�ski, drawski, ko�obrzeski, koszali�ski,
slawie�ski, szczecinecki, �widwi�ski, wa�ecki oraz miasta na prawach powiatu:
Koszalin.
Liczba senator�w wybieranych w okr�gu wyborczym wynosi 2. Siedziba Okr�gowej Komisji Wyborczej: KOSZALIN.
OKR�G WYBORCZY NR 40 - obejmuj�cy obszary powiat�w: goleniowski, gryficki, gryfi�ski, kamie�ski, my�liborski, polic-ki, pyrzycki, stargardzki
oraz miast na prawach powiatu: Szczecin, �winouj�cie.
Liczba senator�w wybieranych w okr�gu wyborczym wynosi 2.
Siedziba Okr�gowej Komisji Wyborczej: SZCZECIN.
354
ANEKSA
Ustawa
z dnia 27 czerwca 1997 r.
o partiach politycznych
(po nowelizacji z 12 kwietnia 2001 r.)
Ordynacja wyborcza do Sejmu RP i do Senatu RP z 12 kwietnia 2001 r. w szczeg�lnie restrykcyjny spos�b reguluje kwestie zwi�zane z finansowaniem kampanii wyborczej. Podstawowym za�o�eniem wprowadzonych zmian by�o przyj�cie zasady, �e partie polityczne -g��wni aktorzy procedury wyborczej - maj� czerpa� �rodki finansowe na swoj� dzia�alno��, a przede wszystkim na wydatki zwi�zane z uczestnictwem w wyborach, niemal wy��cznie z bud�etu pa�stwa. W zwi�zku z tym rozwi�zania przyj�te w Ordynacji 2001 musia�y by� po��czone z rozleg�� nowelizacj� ustawy z 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych. Zmiany w tym zakresie zawiera art. 238 Ordynacji 2001. Dla zrozumienia znaczenia tych zmian przedstawiamy tutaj jednolity tekst znowelizowanej ustawy o partiach politycznych. Jest to wersja nieoficjalna przygotowana do publikacji przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu, kt�ra zostanie urz�dowo og�oszona w Dzienniku Ustaw w obwieszczeniu Marsza�ka Sejmu.
W za��czonym tek�cie zmiany wprowadzone przy uchwalaniu Ordynacji 2001 oznaczone zosta�y wyt�uszczonym drukiem. Najwa�niejsze z nich wymagaj� zasygnalizowania.
Najistotniejsze merytoryczne zmiany dokonane w ustawie o partiach politycznych dotycz� rozdzia�u 4, kt�rego tak�e tytu� zmodyfikowano. Poprzednio brzmia� on Finanse partii politycznych, a obecnie Finanse i finansowanie partii politycznych.
Dodano nowy rozdzia� 6a Przepisy karne, w kt�rym ustanowiono sankcje za naruszenia postanowie� reguluj�cych zasady finansowania partii politycznych.
Nowy art. 23a jest powt�rzeniem art. 11 ust. 2 Konstytucji RP z 1997 r. m�wi�cego o jawno�ci �r�de� finansowania partii politycznych. Z tej konstytucyjnej zasady wynikaj� wa�kie konsekwencje -przede wszystkim zinstytucjonalizowanie form kontroli �r�de� pozyskiwania przez partie polityczne �rodk�w finansowych, ich maj�tk�w
355
ANEKS A
356
i sposobu wykorzystania pieni�dzy przeznaczonych na dzia�alno�� statutow�. Dlatego na partie polityczne na�o�ono ustawowy obowi�zek publikowania zar�wno corocznych sprawozda� o �r�d�ach pozyskania �rodk�w finansowych, w tym na Fundusz Wyborczy i o wydatkach poniesionych z tego funduszu -jak i informacji o wykorzystaniu subwencji otrzymanej z bud�etu pa�stwa. Poddanie finansowania partii politycznych kontroli ma zapewni� przejrzysto�� gospodarowania groszem publicznym.
Ca�kiem nowa redakcja art. 24 i 25 jest konsekwencj� przyj�cia zasady, �e partie polityczne maj� by� odt�d finansowane z bud�etu pa�stwa, w zwi�zku z czym nie mog� prowadzi� dzia�alno�ci gospodarczej, co poprzednio by�o dopuszczalne. Obecnie zakaz prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej ustanowiono w art. 24 ust. 3 znowelizowanej ustawy. Naruszenie tego zakazu jest wyst�pkiem zagro�onym kar� grzywny od l tysi�ca do 100 tysi�cy z� (art. 49c pkt 2).
W rozumieniu ustawy o partiach politycznych dzia�alno�ci� gospodarcz� nie jest jednak taka dzia�alno��, kt�ra sprowadza si� do sprzeda�y tekstu statutu lub programu partii, a tak�e przedmiot�w symbolizuj�cych parti� oraz wydawnictw popularyzuj�cych cele i dzia�alno�� partii. Nie traktuje si� r�wnie� jako samoistn� dzia�alno�� gospodarcz� wykonywania odp�atnie drobnych us�ug na rzecz os�b trzecich z wykorzystaniem posiadanego sprz�tu biurowego partii (art. 27).
W zasadzie maj�tek partii politycznej powinien pochodzi� wy��cznie z:
1) dotacji i subwencji otrzymywanych z bud�etu pa�stwa,
2) sk�adek cz�onkowskich,
3) darowizn,
4) spadk�w lub zapis�w, a tak�e z ewentualnych dochod�w pozyskiwanych z maj�tku partii (ale te� w bardzo ograniczonym zakresie).
Partie polityczne mog� pozyskiwa� dochody pochodz�ce z maj�tku jedynie z:
1) oprocentowania �rodk�w zgromadzonych na rachunkach bankowych i lokatach,
2) obrotu obligacjami Skarbu Pa�stwa i bonami skarbowymi Skarbu Pa�stwa,
3) zbycia nale��cych do nich sk�adnik�w maj�tkowych (art. 24. ust. 4)
USTAWA z DNIA 27 CZERWCA 1997 R. o PARTIACH POLITYCZNYCH
Partia polityczna mo�e zatem sprzeda� posiadane nieruchomo�ci, ale nie mo�e ich w celach komercyjnych wynajmowa�. Jedyne co jest obecnie dozwolone, to u�yczenie przez parti� polityczn� swoich nieruchomo�ci i lokali na biura poselskie, senatorskie oraz biura radnych gminy, powiatu albo wojew�dztwa (art. 24 ust. 5). U�yczanie posiadanych przez parti� polityczn� nieruchomo�ci lub lokali z innym przeznaczeniem jest wykroczeniem podlegaj�cym karze grzywny (art. 49b pkt l).
Zakazy prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej, u�yczania przez parti� polityczn� nieruchomo�ci lub lokali w innym celu ni� wskazane w ustawie oraz ograniczenie mo�liwo�ci pozyskiwania dochod�w wy��cznie do procent�w ze �rodk�w zgromadzonych na rachunkach bankowych i lokatach, a tak�e do �rodk�w z obrotu obligacjami i bonami skarbowymi Skarbu Pa�stwa lub pochodz�cych ze zbycia nale��cych do niej sk�adnik�w maj�tkowych (art. 24. ust. 3-5), zaczn� obowi�zywa� dopiero od 16 lutego 2002 r. (art. 246 Ordynacji 2001).
Wprowadzony zosta� ca�kowity zakaz pozyskiwania �rodk�w ze zbi�rek publicznych, czyli ze sprzeda�y tzw. cegie�ek (art. 24 ust. 6). Chodzi o zamkni�cie drogi dla finansowania partii politycznych przez anonimowych donator�w, za czym czasem m�g� si� kry� proceder prania brudnych pieni�dzy. Naruszenie zakazu dokonywania zbi�rek publicznych jest wyst�pkiem zagro�onym kar� grzywny (art. 49a).
Istnieje mo�liwo�� zaci�gania przez parti� polityczn� kredytu bankowego na cele statutowe (art. 24 ust. 7), lecz niedopuszczalne jest korzystanie z jakiejkolwiek innej po�yczki.